NRCC Utbildningar
Här ser du NRCC´s alla kommande utbildningar. Du kan även använda sökfälten nedan för att hitta den specifika utbildning som passar dig och din organisation. Har du frågor om NRCCs utbildningar eller om vår verksamhet, kontakta oss på tfn: 0240-125 70 eller e-post utbildning@nrcc.se
Hittar du ingen utbildning som passar dig och din organisation? Kontakta oss så försöker vi lösa det.
BASTAB (Stabilitetspåverkande arbeten)
Datum:
Plats: Storgatan 19, Ludvika
Sista anmälningsdag:
Anmälan: utbildning@nrcc.se
Om kursen:
Syfte och mål med krav på BASTAB-utbildning vid genomförande av
stabilitetspåverkande arbete i spår är att genom ökad medvetenhet och god planering minska risk för oönskade händelser orsakade av nedsatt spårstabilitet.
Stabilitetspåverkande arbete i spår som utförs på felaktigt sätt, medvetet eller omedvetet, kan få stora konsekvenser där solkurvor och allvarliga spårlägesfel är exempel på detta.
Stabilitetspåverkande arbete i spår och utförs inte endast av bantekniker även el-, signal och teletekniker samt schakt- och markentreprenörer är exempel på yrkesgrupper som utför arbeten som påverkar spårets stabilitet.
Exempel på arbeten som kan orsaka stabilitetsnedsättning är slipersbyte, spårriktning, drivning av ledningar genom ban kroppen, grundläggning av kontaktledningsfundament samt kanalisationsarbeten. Även andra arbeten kan påverka spårstabiliteten, exempelvis kan transport av arbetsmaskiner över spåret eller längs med banvallen påverka ballastprofilen.
Styrande dokument:
Utbildningskompendium BASTAB Ver 6.0 2025 03 12
TRVINFRA 00014 ver 5
TRVINFRA-00220 Banöverbyggnad Behörighet BASTAB vid stabilitetspåverkande arbete, version 2,0
Antal dagar: 1 dag
Målgrupp:
Bantekniker
Eltekniker
Signaltekniker
Teletekniker
Andra som utför stabilitetspåverkande arbete i spår, exempelvis schakt- och
markentreprenörer
Beställare.
Förkunskap inför kursen:
Gå igenom TRVINFRA 00014 ver 5 på egen hand inför kursen.
BASÄVISTA (Att enskilt vistas i Trafikverkets spår)
Datum:
Plats: Storgatan 19, Ludvika
Sista anmälningsdag:
Anmälan: utbildning@nrcc.se
Vill du ha behörighet att förflytta dig till fots i trafikerat spår och inom spårområde utan att utföra något arbete?
På kursen lär du dig att göra detta på ett säkert sätt.
Du lär dig bland annat om vilka risker som finns, om fordon, signaler, tavlor och skyltar.
Du får också praktiskt träna det du lärt dig.
Syftet med kursen är du ska kunna förflytta dig i spårområdet på ett säkert sätt och utan att skadas.
Efter genomförd kurs ska deltagare kunna:
Kunskaper
• ge exempel på vilka risker som finns i spåranläggningen
• ge exempel på elektriska risker i närheten av spåret
• ge exempel på risker förknippade med järnvägsfordon
Färdigheter
• ta reda på vilken hastighet som är tillåten på ett visst spåravsnitt
• räkna ut behövlig siktsträcka
• bedöma om det är säkert att förflytta sig i spårområdet
Kompetenser
• förflytta sig i spårområdet på ett säkert sätt
Kursens innehåll följer Trafikverkets Kompetenskravspecifikation TDOK 2020:0218.
I kursen ingår praktik i spårområdet, medtag därför kläder för utomhusbruk samt godkänd varselväst (klass 3).
Antal dagar: 1,5 dag
Målgrupp:
Kursen vänder sig till dig som, utan att arbeta, behöver förflytta dig i spårområdet.
Förkunskap inför kursen:
God syn och hörsel
El-säkerhetsledare Arbetsmaskiner – Maskinjordning – Höjdspärr
Datum:
Plats: Storgatan 19, Ludvika
Sista anmälningsdag:
Anmälan: utbildning@nrcc.se
Beskrivning av utbildningen och kompetenskrav enligt TDOK 2023:0148 ver 1 (TDOK 2014:0994 ver 7.0 slopad)
El-säkerhetsledare Arbetsmaskinen – Maskinjordning- Höjdspärr
Person som fått arbetsuppgiften att direkt ansvara för ett arbetes utförande på en arbetsplats avseende el-säkerhet på Trafikverkets starkströmsanläggning.
Generella krav
Den som ska utföra ett arbete på eller nära Trafikverkets starkströmsanläggningar ska vara en fackkunnig person eller ha instruerats av en fackkunnig person inför varje arbete. Detta innebär bland annat att den som utför ett arbete ska ha förmågan att inse om det är säkert att fortsätta arbetet, samt vara medveten om att angränsande anläggningar kan ha andra regler gällande säkerhet och arbetsmiljö. För att betraktas som fackkunnig ska personen ha för anläggningstypen nödvändig kompetens. För järnvägsanknutna anläggningar innebär detta bland annat kunskap om returströmskrets.
Elsäkerhetsledare för arbetsredskap och spårfordon
Den som ska vara elsäkerhetsledare för spårgående såväl som icke spårgående
arbetsredskap samt spårfordon (i text nedan benämnd maskin) ska ha:
Ha kännedom om el risker och elsäkerhetsåtgärder
Ha kännedom om den anläggning invid vilken maskiner ska används
Kunna utföra skriftlig elsäkerhetsplanering för arbetet
Kunna ge instruktioner för hur arbetet ska genomföras
Kunna kontrollera att maskinen är spärrad på korrekt höjd för arbetet och platsen
Kunna utföra korrekt skydds jordning av arbetsmaskiner
Kunna bedöma om arbetet ska avbrytas/inte inledas ur elsäkerhets synpunkt
Antal dagar: 12 timmar
Målgrupp:
Kursen vänder sig till dig som, utan att arbeta, behöver förflytta dig i spårområdet.
Förkunskap inför kursen:
Krav, Skydds och Säkerhetsledare (SoS-Ledare).
Godkända kunskaper i Tillämpliga delar av TDOK 2015:0223 Elsäkerhetsföreskrifter för arbete på eller nära järnvägsanknutna högspännings- och tågvärmeanläggningar.
El-Säkerhetsledare Bana/Spårarbeten
Datum:
Plats: Storgatan 19, Ludvika
Sista anmälningsdag:
Anmälan: utbildning@nrcc.se
Person som fått arbetsuppgiften att direkt ansvara för ett arbetes utförande på en arbetsplats avseende el-säkerhet på Trafikverkets starkströmsanläggning
Generella krav
Den som ska utföra ett arbete på eller nära Trafikverkets starkströmsanläggningar ska vara en fackkunnig person eller ha instruerats av en fackkunnig person inför varje arbete. Detta innebär bland annat att den som utför ett arbete ska ha förmågan att inse om det är säkert att fortsätta arbetet, samt vara medveten om att angränsande anläggningar kan ha andra regler gällande säkerhet och arbetsmiljö. För att betraktas som fackkunnig ska personen ha för anläggningstypen nödvändig kompetens. För järnvägsanknutna anläggningar innebär detta bland annat kunskap om returströmskrets.
Elsäkerhetsledare för spårarbeten
Med spårarbeten avses här mindre omfattande spårarbeten såsom
Byte av rälsskarvjärn
Byte av enstaka räl på linjeByte av räl vid totalt rälsbrott
Byte av räl och växlar på bangård
Kortvarig borttagning av enstaka skyddsledare.
Den som ska vara elsäkerhetsledare för spårarbeten ska
vara fackkunnig person
Ha kännedom om risker och elsäkerhetsåtgärder
Kunna ge instruktioner för hur arbetet ska genomföras
Kunna bedöma om arbetet ska avbrytas/inte inledas ur elsäkerhets synpunkt
Ha kännedom om spåret som en del i det elektriska systemet för tågdriften.
Grundutbildning: norm tid 12 timmar.
Målgrupp:
Tillsyningsman A/E/L Vägvakt (Tsm A/E/L-Vägvakt)
Förkunskap inför kursen:
Krav, Skydds och Säkerhetsledare (SoS-Ledare).
Godkända kunskaper i Tillämpliga delar av TDOK 2015:0223 ver 7.0 Elsäkerhetsföreskrifter för arbete på eller nära järnvägsanknutna högspännings- och tågvärmeanläggningar.
TDOK 2014:0994 7.0
Heta arbeten
Datum:
Plats: Storgatan 19, Ludvika
Sista anmälningsdag:
Anmälan: utbildning@nrcc.se
Behöver du behörighet för ”heta arbeten”? Under kursen får du kunskaper om säkert arbete vid svetsning, skärning, lödning, torkning, uppvärmning, rondellslipning och liknande. Du får också lära dig om hantering av gasflaskor vid brand.
Syftet med kursen är deltagarna ska kunna vidta förebyggande åtgärder vid heta arbeten så att risken för brand eller annan skada elimineras eller minimeras. Leder till att man är behörig.
Efter genomförd kurs ska deltagaren kunna:
• Beskriva brandfarliga ämnen
• Redogöra för hur man ska agera vid händelse av en brand vid utförande av heta arbeten
• Redogöra för skillnaden mellan olika brandskyddsutrustningar
• Beskriva hur gasflaskor ska transporteras
Färdigheter:
• Släcka en brand med hjälp av släckutrustning
• Identifiera risker och farliga miljöer för att förebygga en brand
Kompetens:
• Bedöma – tillstånd
• Planera och identifiera risker med heta arbeten
• På egen hand agera brandvakt
Kursbeskrivning
– Identifiering risker och farliga miljöer
– Brandfarliga ämnen
– Riskbedömning av arbetsplats
– Personligt skydd, brandskyddsutrustning
– Lagar och försäkringsvillkor
– Hantering och transport av gasflaskor
– Demonstrationer och övningar
Målgrupp:
Kursen är även till för dig som behöver repetition för att behålla din behörighet.
Kursen vänder sig till dig som planerar för, (behöver agera som tillståndsansvarig) utför eller bevakar arbeten som medför uppvärmning eller gnistbildning, till exempel svetsning, skärning, lödning eller slipning med snabbroterande verktyg.
Förkunskap inför kursen:
Skydds och Säkerhetsledare (SoS-Ledare)
Datum:
Plats: Storgatan 19, Ludvika
Sista anmälningsdag:
Anmälan: utbildning@nrcc.se
Denna funktion ger innehavaren rätt att ansvara och planera för egen och andras säkerhet vid aktiviteter inom spårområdet. Funktionen ansvarar för samordning av skydds- och säkerhetsfrågor på arbetsplatsen.
Kursen vänder sig till dig som ska ansvara för arbete eller andra aktiviteter och vistelse inom spårområde eller tjänstgöra som tågvarnare.
Syftet med kursen är du ska kunna tjänstgöra som Skydds- och Säkerhetsledare (Sos-ledare) samt tågvarnare enligt TDOK 2014:0230.
Efter genomförd utbildning:
•redogöra för mål och syfte med trafiksäkerhetsarbetet
• redogöra för de olika trafiksäkerhetsbehörigheterna
• redogöra för förekommande termer i TTJ
• identifiera och redogöra för förekommande signaler, tavlor och skyltar
• redogöra för de säkerhetsföreskrifter som styr vistelsen inom spårområdet
• redogöra för hur skydds- och säkerhetsledning planeras och genomförs
• redogöra för elsäkerhetskrav enligt TDOK 2016:0289 ver 6
Färdigheter:
• utföra riskbedömning för aktiviteter inom spårområdet
• ansvara för säkerheten vid aktiviteter i trafikerat spår
• anordna tågvarning
Kompetenser:
• utföra direktplanering
• tjänstgöra som Sos-ledare
• tjänstgöra som tågvarnare
Kursen följer Trafikverkets Kompetenskravsspecifikation TDOK 2020:0222
Antal dagar: 3,5 dagar
Målgrupp:
Kursen vänder sig till dig som ska ansvara för arbete eller andra aktiviteter och vistelse inom spårområde eller tjänstgöra som tågvarnare.
Förkunskap inför kursen:
God syn och hörsel.
För att få tjänstgöra som tågvarnare ställs krav på godkänd läkarundersökning enligt TSFS 2019:112.
Grundutbildning Tillsyningsman A/E/L - Vägvakt BASÄTSM
Datum:
Plats: Storgatan 19, Ludvika
Sista anmälningsdag:
Anmälan: utbildning@nrcc.se
Utbildningen vänder sig till dig som ska tjänstgöra som tillsyningsman vid A- L- E-skydd eller vägvakt.
Efter kursen ska deltagarna kunna planera, anordna, genomföra och avsluta A- L- E-skydd samt agera som vägvakt vid plankorsning.
Utbildningen följer Trafikverkets Kompetenskravsspecifikation TDOK 2020:0224
Antal dagar: 4 dagar+ praktik
Målgrupp:
Förkunskap inför kursen:
Dokumenterad behörighet och tjänstgjort som Skydds och Säkerhetsledare vid minst 5 tillfällen samt godkänd läkarundersökning enligt gällande föreskrifter
Webbaserad digital svetsrapport
Datum:
Plats: Storgatan 19, Ludvika
Sista anmälningsdag:
Anmälan: utbildning@nrcc.se
Under 2023 har vi tillsammans med LGIT och Plan Digital i Ludvika utvecklat en helt nytt sätt att rapportera in svetsrapporter samt att vi på NRCC AB har kört den skarpt från april 2023——och pågående
Under tiden har vi haft Svetskommissionens AG60 möten som bollplank där vi fått ovärderliga tips och åsikter som gjort svetsrapport.se till vad den är idag.
Igenkänningsfaktorn är stor då den traditionella svetsrapporten ligger som grund
Vi tycker att det är dags att ni som tillhör den svetsande entreprenaden i Trafikverkets spår får chansen att prova en säker tjänst med hög kvalité och ett användarvänligt verktyg för rapportering av svetsrapporter.
Om det här är något för er så anmäler ni ert intresse med ett mail till utbildning@nrcc.se för en digital introduktion/utbildning i Teams så återkommer vi med förslag på datum och tid.
Vad tjänar/sparar du på att använda den webbaserade svetsrapporten?
- Svetsaren behöver ingen dator för att fylla i svetsrapporten.
- Han kanske inte heller behöver betala licens för Excel?
- En rapporterad svets ”tappas aldrig bort”.
- En rapporterad svets finns direkt åtkomlig för alla som har behörighet till den
- Sökfunktionen gör att du hittar allt som kan vara viktigt, till exempel: hur många svetsning kallt klimat, metod, rälsprofil, stålsort, avvikelser, osv, osv.
- Att ta fram och redovisa gjorda svetsar vid certifikatsförlängning tar ca 10 SEKUNDER.
- De 10 sekunderna är DIN tid för att välja vad det är för uppgifter du behöver. Handen på hjärtat, hur mycket tid lägger du på att leta fram gamla svetsrapporter/ultraljudsunderlag för att förnya certifikaten?
- Inkomna ultraljudsrapporter kan enkelt laddas upp och kopplas till en svetsrapport/rad i svetsrapporten.
- Om det finns något fel eller annat som behöver dokumenteras som är relevant för en svets rad i svetsrapporten kan det enkelt laddas upp och sparas. det kan vara foto eller annat som som är viktigt
- Att scanna in QR koden där all info som tex. rälsprofil/stålsort/batch nummer automatiskt hamnar i svetsrapporten kommer under våren 2025.
- Vi erbjuder API ifall ni har ett eget system för svetsrapporteringen.
Målgrupp:
Förkunskap inför kursen: